السبت، 11 سبتمبر 2010

عيوب ومميزات الفيرنا




المحرك

و هو 1600 ثنائي الكامه DOHC 106 حصان

بيعطى قدره حصانيه (106 على 5800 r bm )

اقوي ما يميز العربيه و نقطه تميزها الرئيسيه عن منافسيها اللانوس و الاسبيرانزا a516
واعتقد انه الي اكسبها شهرتها و انتشارها ايضا " و خصوصا بين الشباب محبي السرعه "
لانه فعلا يعطيك اغراء غير طبيعي للجري و ثقه غير طبيعيه انك ممكن تتجاوز اي عربيه
لوحه العدادات بالفيرنا هي الخاصه ب 1500 لان الموتور ال 1600 سرعته القصوي
 صل لحوالي 220 !!!

صوت الموتور نفسه هادي و لكن يظهر صوته في الفيرنا لقله العزل الموجود بالكبوت
 و الدليل اركب الماتركس و الجتز و مش هتسمعه خالص مع انه نفس موتور لفيرنا

تأثير التكييف ممتاز و تاثيره على العربيه بسيط جدا بالمقارنه بعربيات تانيه كتير 
هو طبيعى انه بياثر
 على ادء العربيه لكن تقدر و انت مشغل التكييف انك تعمل كل اللى انت عاوزه بعكس
 عربيات تانيه بتحس انك راكب بطه

استهلاك البنزين حوالي 10 كيلو لكل لتر تقريبا بالتكييف و هي نسبه معقوله بالنسبه لعربيه 1600
الفتييس

وضعيته مريحه لليد و خصوصا لو العربيه فول اوبشن مع موجود مسند اليد

اول ماستلمت العربيه حسيت فيه بخشونه لكن بالتدريج بقي تمام جدا حبيت بس اذكر المعلومه
 دي علشان فيه ناس بتقلق من النقطه دي بعد ماتستلم العربيه
ملحوظه :العربيه تصل لاحسن اداء ليها علي 5000 كيلو يعني قبل كده ممكن تلاقي حاجات مش
 ظبطه او الاستهلاك عالي عن المعدل الي كاتبه او الصوت عالي متقلقش زي مالناس فعلا نصحتني
 و فعلا لقيته ان فعلا العربيه بتبقي حاجه تانيه خاااااااااااالصنظام التعليق


هي ممكن تكون طريه شويه بس يعتمد عليها فعلا
و ده بسبب اعتمدها على نظام التعليق المنفصل لكل عجله فى الخلف المعروف
 ب ماكفريسون
العفشه فعلا من كلام اصدقاء كثيريين معهم السياره منذ فتره كبيروه و قطعوا بيها كيلو مترات
 عده يعتمد عليها بجداره

لكن ما يعيبنا هنا هو ان العربيه منخفضه و سهله الحك في اي مطب لو كان
 حد قاعد علي الكنبه
و ده سببه الشكمان المصري المنتج بمصانع ابو اليزيد و الي منجحش من وجهه نظري
 صمم شكمان كمثيله الكوري بحيث يكون صغير الحجم و بالتالي يقل الاحتكاك في المطبات
 (و ده بسبب ان عفشتها الخلفيه طريه جدا مما يسبب انخفاض السياره )
لكن برضه ولله الحمد الفيرنا مصفحه من اسفل فمتقلقش اوي من الاحتكاك مش هيضر بالعربيه
ارجحها في قوه العفشه عن اللانوس و اللاسبيرانزا
لكنها من حيث موضوع ارتفاعها عن الارض و الحك و حلافه الافضليه للانوس و الاسبيرانزا
الباور

هيدروليك متوسط النعومه يتيح لك التحكم بكفائه في السياره
الفرامل

هي لا تتتناسب مع الموتور ال 1600 و قوته الصراحه لكن ادائها معقول
 لكن فى سرعات حتى 120 جيده و الاداء متميز فى الفرامل احسن من الانوس بكثير
  يمكن ملاكها نفسهم اشتكوا منها كتير لكن بعد 120الثبات

بعكس مايقال عن السياره اري ان ثباتها معقووووووول جدا حتي 120
و بعد كده يأخد في الانخفاض و اعتقد انه بيبقي في الضياع بعد ال 150 بس
ممكن حد يقولي ايه الطريق الي يتمشي فيه علي اكتر من 120 في بلدنا و متلاقيش فيه نئره
 و لا مطب و لا حد بيعدي الشارع ادامك

المناوره بالعربيه و التحكم رائع حتي سرعه ال 100 و يأخد في الانخفاض بعد ذلك
و لازم نحط في الاعتبار ان دي سياره مدينه لا هي سياره طرق سريعه و لا سياره سباقات
 مش مطلوب منها اكتر من كده و عامه الي عاوز يجري اكتر من كده يا يجنط و تأثير
 لتجنيط حلو جدا مع الي جنطو خصوصا جنوط 15يا يركب عربيه اكبرالابعاد


العربيه سهله القياده جدا و ابعادها واضحه الكبوت مرئي للسائق و كذلك الشنطه عامه ابعادها
من السهل جدا جدا التعود عليها و مش هتاخد وقت فيها و اعتقد انها افضل من اللانوس
 و الاسبيرانزا في النقطه ديالوسع الداخلي


في الامام مفيش مشاكل واسعه و وضعيه قياده مريحه الخلف يعبيها الضيق
  مقارنه باللانوس و الاسبيرانزا" هي تشيل 3 اه بس مش هيكونو مرتاحينالمقاعد

مصريه و مش مريحه اوي لكنها تعطي وضعيه قياده جيده و بالطبع مزوده
 بامكانيه تعديل مستوي
 الظهر و مستوي بعد الكرسي عن عجله القياده ( لكن قعدتها اريح من الانوس و الاسبرنزا 
بشهاده من ملاك السياره نفسهم )الشنطه

امكانيه فتح الشنطه و التانك من الداخل بالفول اوبشن
واسعه جدا اوسع من شنطه اللانوس " تشعر ان مصمم الفيرنا اهتم بالشنطه علي 
حساب الكنبه
و مصمم اللانوس اهتم بالعكس "
يوجد ذراع فتح الشنطه من الداخل في الفول اوبشن و لايوجد في الهاف
و يمكن ثني الكنبه الخلفيه لتوسيع الشنطه
الاستبن و الكوريك في مكانهم المعتاد اسفل السجاده
التكييف

ممتاز جدا في تبريده
طبعا بكر مش تاتش بكل الخصائص العاديه دوره هواء مفتوح ام مغلقه بارد/ساخن 
الهواء للوجه او للوجه و الارجل و هكذا
التأثير علي السحب بسيط لقوه الموتور
الاضائه الداخليه

عدد مصباح واحد في منتصف السقف متوسطه القوه و غير مزود بمصابيح للقرائه



و مزود ه بها في الفول اوبشنمساحه التخرين الداخليه

عدد 2 درج بالتابلوه و 3 بالهاف اوبشن اذا حسبنا مكان ساعه التابلوه مساحه تخرين
النظام الصوتي

الهاف اوبشن كاسيت شرايط ماركه رودستار متوسط الجوده
الفل ابشن سي دي رودستار متوسط الجوده ايضا
الكاسيتات دي طبعا مصريه التقفيل

السماعات انتاج شركه جولد ي تقريبا هي عامه مصريه و بصراحه غير جيده
العزل

متوسط الكفائه بالنسبه لعزل الطريق لكن صوت الموتور مسموع بوضوع لضعف 
عزل الموتورالاطارات

اما اطارات نسر مصري
او لاسا تركي
و انصح بتغييرها
غير جيده
المشكلات التي واجهتني علي مدار سنتين من الاستخدام من يناير 2008

الطنابير اتغيرت فى الضمان

سوسته الشكمان و غيرتها ب 60 جنيه و مصنعيه 30 (باظت بسبب خبطه الشكمان فى
 الرصيف اثناء رجوعى للخلفمميزات اضافيه

الفول اوبشن بتنزل بمفتاح ريموت و كمان نور الصالون لما بتغلق العربيه بالريموت بينطفى
 تدريجيا و دى بصراحه ميزه لذيذه

ايضا لو بليل و ركنت العربيه و النور شغال بمجرد ما انك تشيل المفتاح من
 الكونتاكت النور
 ينطفى تلقائيا و ايضا بمجرد ما تشيل المفتاح من الونتاكت كل ماهو شغال بالكهرباء 

ينغلق اتوماتكيا

امكانيه تعديل وضع عجله القياده موجوده فى الفول اوبشن ايضا

فتح الشنطه و التانك من الداخل برضو موجوده فى الفول اوبشن فقط

فتح الشنطه على الكنبه الخلفيه فى الفول اوبشن و دى بتدى مساحه تخزين رهيبه


تكبير الصورةتم تعديل ابعاد هذه الصورة. انقر هنا لمعاينتها بأبعادها الأصلية.



http://sphinx.3arabiyate.net/forum.htm





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق